MANUEL BOIX

 

[tornar a la portada de El Gest, la Mirada]

 

 

LES OBRES EXPOSADES

 


El traç, la pilota. 1989.
Grafit sobre paper.
30 x 25 cm.
Trinquet (detall). 1992.
Pedra calcària.
50 x 62 x 260 cm.
Trinquet. 1992.
Tècnica mixta.
200 x 200 cm.

 

icent J. Escartí

 


LLOTGETA DE DALT I LLOTGETA DE BAIX

De tota l’exposició sobre el joc de pilota (El punt dins el moviment, 1992), aquesta obra del 1991 és, segurament, una de les més enigmàtiques. No tant pel tema, sinó per la tècnica emprada, que confereix a la composició una mena de veladura irreal que fa l’escena llunyana a l’espectador. Així, al quadre es mostra un moment de la partida de pilota, que solament s’insinua, sobre un fons que ve configurat per la llotgeta de dalt i la de baix del trinquet, dos espais que, retallats perfectament per línies netes —les parets—, es fan més visibles en la mesura que són plenament delimitats per la presència d’uns personatges que, resolts amb pinzellades soltes en blau violaci —tret d’algun punt de llum, en taronja, i d’alguna taca verdosa—, i allunyats del realisme, pareixen trobar-se immersos en un món particular. El jugador de pilota, tot i ser el centre d’atenció dels que habiten el quadre, no passa de ser un dibuix de línies imprecises i es troba intencionadament desplaçat a l’angle inferior esquerre. L’espai central l’ocupa el públic, com també la part superior, que acaba suggerint una mena de núvol de difícil descripció: el públic que s’agita, en tots dos espais, atent a la partida, sembla estar en ebullició. I els personatges, envoltats de l’atmosfera creada, ens fan sentir dins aquell mateix espai tridimensional real que els artistes han de simular utilitzant el recurs de la perspectiva. Boix, encara per fer més il·lusòria la visió d’aquella escena narrada de manera tan àgil, recorre a un artifici més i afixa al quadre, com si fos una espècie de filtre, una tela que, per la separació entre els fils d’ordit i els de trama, deixa veure el relat però aportant una evident qualitat a la llum, que accentua la sensació fantasmagòrica, a la qual s’incorporen les textures que es poden descobrir entre les dues teles sobreposades.

 

 

 

 

 

Simetria del punt.1994.
Simetria del punt.
1994.
Aiguafort sobre paper. 21,5 x 10 cm.

 

Llotgeta de dalt i llotgeta de baix. 1991.

Llotgeta de dalt i llotgeta de baix. 1991.
Acrílic sobre llenç. 270 x 180 cm.
Exposicions:
— El Punt dins del moviment. Sevilla 1992, Teatre Romà, Sagunt, 1994. Drassanes de València, 1994. Llotgeta del Peix, Alacant, 1994. Centre d’exposicions Sant Miquel i Centre Cultural Casa Abadia, Castelló, 1995. Sala Municipal d’Exposicions de Requena, 1993, Castellana 33 (Madrid, 1996). Centre Cultural CAM, Alcoi, 1997.
Catàlegs:
— El Punt dins del moviment. Generalitat Valenciana, València, 1992-97.

 

 

[tornar a la portada de El Gest, la Mirada]

 

Si vols escriure'm pots fer-ho a: manuelboix@gmail.com