Josep Palàcios-Vicent Josep Escartí
A l’hora d’acompanyar aquesta exposició de Manuel
Boix amb un catàleg, se’ns presentaven diverses opcions. Obeïen, aquestes, a les diferents possibilitats d’il·lustrar
amb paraules l’obra plàstica de l’artista. De fet, no es
tractava d’una de les exposicions anomenades “antològiques”
—ni ho pretenia—, i tampoc es configurava com
una exposició de peces noves solament: hi ha quadres,
escultures, il·lustracions, obra gràfica i alguna cosa més.
Per això, davant un repertori tan ample, amb una part
que ja havia estat donada a conéixer —més o menys—, i
una altra part absolutament inèdita, s’imposava una solució
de compromís. Per tant, amb una heterogeneïtat
tan accentuada com la que teníem davant, quant al
material seleccionat i a exposar, no podíem fer una cosa
diferent, pel que correspon als texts, a la que, en principi,
oferim ara en aquest llibre: seguint les mateixes pautes
que havia adoptat el pintor, volíem conjugar, en la
mesura d’allò possible, uns criteris que s’ajustassen a la
realitat i als desigs de l’artífex de l’exposició.
És per això que en el catàleg hem procurat, en primer
lloc, donar la possibilitat al lector —a l’espectador—
de conéixer el màxim d’obres de Boix, i així el nombre
de reproduccions fotogràfiques és ben generós. Les imatges
parlen per elles soles, i qualsevol aportació, per molt
acostada que estiga a l’obra plàstica, sempre serà, inevitablement,
subjectiva. Això no té res de dolent, com es
pot ben suposar. Però, de vegades, per damunt de les possibles
interpretacions que fem cadascú de nosaltres, hem
de pensar que hi ha, per part de l’autor, una recerca de
la bellesa, una recerca del plaer estètic, que de cap de les
maneres pot ser “substituït” per unes paraules més o
menys encertades, més o menys explicatives del treball
de l’artista.
Ara bé: també ens calia aportar un gra de literatura a
aquesta important exposició de Boix, no cal ni dir-ho.
Entre altres coses, perquè Boix sempre s’ha vist acompanyat
d’escrits literaris al llarg de bona part de la seua
ja dilatada trajectòria com artista i, en part també, perquè
ell no hauria sabut concebre una exposició com
aquesta sense uns escrits que la unificassen. D’ell, en alguna
ocasió s’ha dit que fa una “pintura literària”, i un
qualificatiu com aquest no és, ni de bon tros, fortuït. La
pintura de Boix, la seua l’escultura, els cartells o els seus
gravats —sense tenir en compte, ací, el que cau dins la
il·lustració de llibres en estat més o menys pur—, en
moltes ocasions contenen metàfores, relats, històries explicitades
o implícites, visibles o deliberadament amagades.
Per dir-ho d’una altra manera, la seua obra permet
a l’espectador atent fer unes lectures poc o molt determinades
per l’artista, però, a la fi, ell sempre l’incita a
elaborar un cert relat al voltant d’una seua obra, amb la
intenció de suggerir-li un sentiment, una opció, una opinió,
un desig... En definitiva, el missatge de Boix, en els
seus quadres prenyats d’imatges “literàries”, vol no deixar
indiferent el qui se’ls mira. L’artista plàstic “narra”
alguna cosa, com si d’un escriptor es tractàs.
En el sentit apuntat més amunt, aquest llibre de Boix,
més que sobre Boix, l’hem volgut deliberadament heterogeni.
En un esdeveniment com aquest, no podia faltar,
iniciant l’aplec dels texts, un escrit d’un dels intel·lectuals
valencians de més renom de tota la història: Joan
Fuster. D’ell hem reproduït un paper pel qual Boix sent
una especial predilecció: “Manuel Boix, pintor” (extret
de Tres assaigs sobre Manuel Boix, 1981), el qual, tot i el
pas del temps, continua sent un escrit clau per tal de
comprendre la seua producció, en especial pel que afecta els primers anys. No debades Fuster ha estat un dels pocs
pensadors que, de casa nostra estant, es va saber mirar la
història de l’art d’una manera tan lúcida que en va poder
fer una síntesi encara tan abellidora de llegir com
El descrèdit de la realitat (Palma de Mallorca, 1955). Un
precedent vàlid, potser, només el sabríem veure en la
Història social de l’art i de la literatura, d’Arnold Hauser,
publicada en anglès, per primera vegada, el 1951. En
castellà, Hauser només arribaria el 1964, i el 1966 ho
faria en la nostra llengua. Per tant, una visió de l’art de
Boix escrita per Fuster és una peça impagable.
Cobrir les etapes següents de la producció de Boix, també
ha resultat senzill. Per un costat, Josep Palàcios ofereix
una relectura d’alguns seus escrits publicats anteriorment i
afegeix noves aportacions en la mateixa línia; arriba, cronològicament,
fins als anys d’estada de Boix a la ciutat de
Nova York —del 1987 al 1991— i els primers anys del
retorn, amb els inicis d’El punt dins el moviment. Després,
Vicent Josep Escartí s’encarrega de fer una sèrie d’aproximacions
a l’obra de Boix, des dels anys 90 fins a l’actualitat,
i redacta els comentaris puntuals que acompanyen el conjunt
d’obres que configuren aquesta exposició. També específica
per a aquesta mostra és l’aportació d’Abel Guarinos,
que reflexiona sobre alguns aspectes molt concrets, lligats
al món del teatre i de la il·lustració del llibre infantil, i també
dels cartells. Per últim, un apartat final conté una selecció
bastant àmplia de la bibliografia generada per Boix —
com a il·lustrador— i de la que s’ha produït a partir de la
seua obra. Amb això —i sobretot amb la selecció de les imatges
que s’escampen pertot arreu del catàleg—, un qualsevol
lector —un qualsevol espectador—, podrà ajudar-se per
a portar avant una aproximació a l’obra d’un dels artistes
valencians més importants del nostre temps.
Una tasca com aquesta, complexa, pacient i no
exempta de les complicacions i els problemes inerents a
un projecte d’aquestes dimensions, no s’hauria pogut
portar a rams de beneir sense la col·laboració d’institucions
i particulars als quals voldríem, ara, donar-los les
gràcies. En primer lloc, a la Fundació Bancaixa, que sempre
es mostra sensible a la cultura dels valencians, i sense
el mecenatge de la qual res de tot açò no s’esdevindria.
També, als propietaris d’obra de Boix que l’han
cedida per a la present exposició o han permés que se’n
fessen fotografies i es reproduesquen ara. Finalment,
voldríem agrair a Anna Boix, Josep Enric Estrela i Jose
Manuel Carrillo, el treball pacient de recerca i de selecció
bibliogràfica, i, encara, a la resta d’amics que, d’una
manera o d’una altra, han aportat el seu esforç o el seu
entusiasme perquè un projecte de les dimensions d’aquest
arribàs al bon port en què ara entra.
J.P.-V.J.E.